« terug naar vorige pagina

Praktijkregels

Elke dag doen we ons best u zo goed mogelijk te helpen, daarom zijn we ook hulpverlener geworden. Maar om ons werk goed te kunnen blijven doen zijn er praktijkregels en voorwaarden. Het geeft duidelijkheid over wat u van ons mag verwachten en wat wij voor u kunnen betekenen. Als ingeschreven patiënt bij Huisartsenpraktijk De Amazone, gaat u akkoord met onderstaande praktijkregels. Deze kunnen wijzigen door wetgeving of voortschrijdend inzicht.

Regels met betrekking tot omgang met elkaar

  • Iedereen dient de algemeen geldende omgangsvormen te hanteren zoals elkaar beleefd en met respect behandelen. Agressief gedrag wordt niet getolereerd.
  • Geef elkaar de gepaste ruimte bij de balie in verband met privacy.
  • Geen gesprekken verstoren of hinderen.
  • Fysiek en verbaal geweld zijn niet toegestaan.
  • Geen ongewenste intimiteiten. Wij accepteren geen opmerkingen, gebaren, aanrakingen of elk ander gedrag waardoor een ander zich ongemakkelijk of bedreigd kan voelen.
  • Geen discriminatie. Daarmee bedoelen wij iemand pesten, beledigen, belachelijk maken, uitschelden of achterstellen op grond van afkomst, leeftijd, gedrag, religie, uiterlijk of kleding.

Regels met betrekking tot het het aanvragen van zorg

  • Het feit dat u een zorgverzekering heeft, betekent dat wij een vergoeding krijgen van uw zorgverzekeraar voor onze zorgverlening voor medisch noodzakelijke zorg. Dit betekent dat wij zorg kunnen bieden als het medisch noodzakelijk is, dus als het gaat om iets dat niet kan wachten en echt belangrijk is voor uw gezondheid. Voor niet medisch noodzakelijke zorg ontvangen wij dan ook geen vergoeding van uw zorgverzekeraar.  
  • Bij het maken van een afspraak maken wij daarom gebruik van triage, dat betekent dat een gediplomeerde huisartsondersteuner u vragen stelt over de reden van uw hulpvraag.
  • Aan de hand van de triage wordt bepaald of en wanneer u een in aanmerking komt voor een afspraak.
  • Patiënten kunnen en mogen een voorkeur uitspreken voor een huisarts, dit biedt echter geen garanties, zeker niet in het geval van spoed. Patiënten kunnen dus geen eisen stellen wanneer het gaat om door welke arts zij gezien worden.
  • Een afspraak is 10 minuten en hierin wordt 1 klacht besproken. Heeft u meerdere klachten, dan kunt u hiervoor een aparte afspraak maken.
  • Herhalingsrecepten verzoeken wij u aan te vragen via het patiëntenportaal of via de telefoon.
  • Afspraken kunnen tot 24 uur van tevoren kosteloos worden geannuleerd. Zonder tijdige annulering van uw afspraak, zullen wij de gereserveerde tijd bij u zelf in rekening te brengen. Deze tijd kunnen we niet bij uw zorgverzekeraar declareren.

Wijzigen van huisarts

  • U kunt zelf altijd overstappen naar een andere praktijk. Een andere praktijk kan in bepaalde gevallen nieuwe patiënten weigeren.
  • Als u verhuist buiten de wijk Utrecht Overvecht verzoeken wij u en raden wij u dringend aan een nieuwe huisarts in uw nieuwe woonomgeving te zoeken. Mocht u dit niet doen, dan zijn visites aan huis niet meer mogelijk.

Algemene regels

  • De patiënt dient volgens de wet WGBO (=wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) de huisarts volledig te informeren over zijn/haar gezondheid.
  • Bij calamiteiten dient u de aanwijzingen van de medewerkers van de huisartsenpraktijk opvolgen.
  • Als daar reden toe is, mogen medewerkers vragen om uw identiteitsbewijs. Soms is dit zelfs wettelijk verplicht.
  • Door onze praktijkmedewerkers wordt alleen Nederlands en Engels gesproken. Anders sprekenden dienen een eigen tolk mee te nemen.
  • De praktijk is niet verantwoordelijk voor diefstal van eigendommen in het pand of het buitenterrein.
  • Het gebruik van mobiele telefoons, tablets, laptops e.d. zijn toegestaan, maar mogen geen overlast veroorzaken. Graag willen wij dat u uw telefoon uit heeft staan, wanneer u in gesprek bent met de huisarts, praktijkondersteuner of doktersassistente.
  • Drugs en/of alcoholgebruik zijn niet toegestaan. Bent u onder invloed, dan kan u de toegang tot het gebouw geweigerd worden.
  • We accepteren geen diefstal en vandalisme en doen daarvan altijd aangifte bij de politie. Kosten worden in rekening gebracht.
  • Medewerkers gaan vertrouwelijk om met de gegevens van patiënten. Dit betekent:   
    1. Dat er geen medisch-inhoudelijke gegevens verstrekt worden aan derden zonder medeweten en expliciete goedkeuring van de patiënt.                                                                                                 
    2. Dat er bij doorverwijzingen naar andere behandelaars in principe alleen gegevens verstrekt worden die relevant zijn voor de betreffende behandeling.                                                                   
    3. Er alleen in uitzonderingsgevallen van bovenstaande regel wordt afgeweken, namelijk wanneer er gevaar dreigt (voor zichzelf of voor anderen) en/of wanneer de patiënt wilsonbekwaam of ontoerekeningsvatbaar is.
  • Bij klachten over (het functioneren) van een medewerker kan de patiënt hier een melding van maken. Dit kan rechtstreeks bij de medewerker of bij de praktijkmanager. Kijk voor de stappen op de pagina Klachtenregeling
  • Gespreksopnames maken, fotograferen of filmen is alleen toegestaan na toestemming van de zorgverlener (huisarts, praktijkondersteuner of doktersassistente).
  • Roken in het pand is verboden.
  • Huisdieren (m.u.v. hulphonden) zijn niet toegestaan.
  • Wapenbezit is niet toegestaan.
  • Passanten (patiënten die niet zijn ingeschreven) betalen het consult contant of per pin. U ontvangt een rekening.